Istnieje wiele sytuacji w życiu, kiedy konieczne jest pozostanie w domu, zwłaszcza z uwagi na zdrowie dzieci albo innych domowników. W takim przypadku problematyczne staje się to, jak spędzić czas z dzieckiem. Dotyczy to szczególnie małych pociech, które na co dzień chodzą do żłobków, przedszkoli albo wczesnych klas szkół podstawowych, ale w czasie wolnym nie muszą nadrabiać wiedzy szkolnej. Oto kilka tajników odpowiedniego zaplanowania czasu spędzanego z dzieckiem.
Zawsze dobierz zabawkę do wieku… i możliwości dziecka
Praktycznie na każdej zabawce znaleźć można oznaczenie dotyczące wieku dziecka, które może się nią bawić. Warto zwracać na to uwagę szczególnie w przypadku maluchów, które wszystko biorą do buzi – nie każda zabawka będzie wówczas odpowiednia, bo może stwarzać ryzyko zakrztuszenia. Niemniej jednak nawet samodzielna zabawka klockami jest możliwa, na przykład dzięki rozbudowanemu asortymentowi sklepu klocki.edu.pl. Z tego powodu warto patrzeć na oznaczenia wiekowe proponowane przez producentów.
Dobrze jest jednak uświadomić sobie, że nie zawsze są one wyznacznikiem i twardą granicą. Dzieci, choć zdobywają wiele umiejętności w określonym wieku, to jednak nie rozwijają się tak samo. Mają różne zdolności, a ich rozwój może biec w różnych kierunkach, co jest zupełnie naturalne. Z tego powodu trzylatek może z powodzeniem poradzić sobie z klockami dla czterolatka, jeśli tylko ma odpowiednie zdolności. To coś, co zawsze warto brać pod uwagę.
Zabawa ma być zabawą – zawsze
Wiele mówi się o nauce przez zabawę i jest to bardzo cenne doświadczenie. Dzieci chętnie się bawią, ale jeszcze chętniej chłoną wiedzę, szczególnie taką, która dotąd nie była im prezentowana. Z tego powodu każda zabawa może stymulować rozwój dziecka, o ile jednak nadal sprawia mu przyjemność. Bardzo często opiekunowie, skoncentrowani na chęci wspierania dziecięcych zdolności i umiejętności, czynią z zabawy przykry obowiązek albo sprawiają, że nie przynosi ona żadnej satysfakcji. Co więcej, uważają też, że zabawa powinna być ambitna – tymczasem asortyment sklepu klocki.edu.pl jasno wskazuje na to, że nawet najprostsze czynności u najmłodszych mogą nieść za sobą wiedzę.
Dlaczego to takie ważne? Bo warto wpajać dzieciom nie tylko konkretną wiedzę, ale też pęd do jej zdobywania. Zabicie w maluchu chęci odkrywania nowości albo naciskanie na rozwój umiejętności i zdolności w konkretnym, a nie własnym tempie, to najczęstsze błędy. Po pierwsze, powoduje to, że dziecko jest znudzone i zdenerwowane narzuconymi ramami, często niewspółmiernymi do sytuacji. Po drugie, zbyt duże wymagania mogą powodować frustrację, bo dziecko nie będzie w stanie im sprostać, przez co będzie bało się wyzwań. Po trzecie, dziecko, któremu da się szanse na rozwój przez zabawę na pewno z niej skorzysta – i tu pojawia się kolejny punkt, który warto omówić.
Czy planować dziecku każdą chwilę i zabawę?
Tak samo, jak warto poświęcać dzieciom czas i kontrolować, czy ich zachowanie nie stanowi dla nich zagrożenia, tak samo warto pozwolić im na samodzielną zabawę, a nawet… nudę. To właśnie znudzenie działa motywująco, jeśli tylko dziecku dostarczy się odpowiednią ilość bodźców. Zbyt dużo kolorowych zabawek sprawi, że maluch może być rozdrażniony i wcale nie będzie bawił się lepiej. Za duża ingerencja rodzica w zabawę z kolei spowoduje, że dziecko nie ma okazji samodzielnie próbować nowych rozwiązań. Często rodzice w obawie przed bałaganem nie dają dziecku dojść do niestandardowych wniosków i ciekawych zabaw – a to staje na drodze ich rozwoju.
Dobrym sposobem na zapewnienie dziecku rozrywki jest zabawa kontrolowana z daleka. Wystarczy dać pociesze bezpieczne dla niego i wyzwalające pomysłowość zabawki, na przykład ze sklepu klocki.edu.pl, a następnie pozostawić mu pole do zabawy. Nie trzeba w tej czynności wcale uczestniczyć – można obserwować ją z daleka, oferując pomoc przy trudniejszych elementach, z którymi dziecko sobie nie radzi. To sprawia, że dąży ono do ciekawych, niestandardowych rozwiązań, a jednocześnie wie, że ma wsparcie w opiekunie, który może w każdej chwili pomóc.