Ryzyko niedoboru wapnia dotyczy nie tylko dzieci

 

Wśród dużej części społeczeństwa istnieje przekonanie, że o prawidłowy stan wapnia we krwi powinny dbać tylko dzieci i młodzież. – To nieprawda. Wapń jako jeden z podstawowych budulców organizmu powinien być mu dostarczany na odpowiednim poziomie przez całe życie. Niedobory tego składnika mineralnego mogą przyczyniać się do osteoporozy, nadciśnienia czy zaburzenia pracy układu nerwowego – ostrzega Agnieszka Piskała, dietetyczka.  Dlaczego wapń jest taki ważny i jak dostarczać go do organizmu?

Budowniczy organizmu – wapń

Jak powszechnie wiadomo wapń jest podstawowym elementem budulcowym szkieletu człowieka. Jego odpowiedni poziom umożliwia realizację procesu mineralizacji kości, który zachodzi przede wszystkim do 25 roku życia. – Badania wskazują, że przewlekłe niedobory wapnia występują w diecie 51% dzieci, a nieodpowiednio przeprowadzony proces mineralizacji kości może spowodować osteopemię lub osteomalację (zrzeszotowienie) kości – zauważa Piskała. To dlatego tak ważne jest, aby dzieci spożywały posiłki bogate w ten składnik mineralny. − Niestety, z badań GUS wynika, że jedynie 20% dzieci w wieku szkolnym spożywa odpowiednią ilość mleka i produktów nabiałowych bogatych w wapń. Chcąc odmienić ten trend należy przeanalizować dotychczasowe odżywianie najmłodszych i wprowadzić niezbędne zmiany, aby mogli prawidłowo się rozwijać  – radzi Piskała, popularna dietetyczka. − To prawda, że wapń jest niezmiernie istotny dla prawidłowo funkcjonującego orgazmu u dzieci, ale nie można lekceważyć jego znaczenia dla procesów, które zachodzą w dorosłym ciele. Jego niedobory mogą prowadzić do zaburzenia krzepnięcia krwi, zaburzenia rytmu serca czy bólów mięśni – dodaje dietetyczka

Odpowiednie spożywanie wapnia

Aby ustrzec się wielu groźnych skutków niedoboru wapnia w organizmie należy dbać o odpowiednią dietę i spożywać produkty, które są bogate w ten składnik. Doskonałym rozwiązaniem jest spożywanie wapnia razem z  witaminą D. – Odpowiednie stężenie witaminy D ułatwia wchłanianie wapnia – zauważa Agnieszka Piskała. – Szczególnie polecam spożywanie kawy zbożowej Inka Wapń i Witaminy, która dostarcza nam w tym samym momencie obu tych składników. Produkt ten oprócz wapnia, zawiera zwiększoną dawkę witaminy A, C i D, które również mają wielki wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu – dodaje Piskała. Picie kawy zbożowej z wapniem i witaminami wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie oczu. Jej spożywanie jest polecane szczególnie osobom, które obciążają oczy częstą i długą pracą przed komputerem. −  Witaminę A, wpływającą na nasz wzrok, należy spożywać w czasie posiłku lub po posiłku, bo wtedy jest ona najlepiej przyswajalna, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie jej w postaci żywności wzbogaconej – podsumowuje Agnieszka Piskała.

Każda osoba, niezależnie od wieku, powinna dbać o odpowiedni poziom wapnia w swoim organizmie. Jednym z doskonałych źródeł tego składnika jest kawa zbożowa z dodatkiem wapnia i witamin, która może być smacznym elementem naszego codziennego jadłospisu. To doskonały pomysł na łączenie przyjemności picia kawy z jej pożytecznym działaniem na nasz organizm.

 

Mikołajowy przysmak

Składniki

 

Przygotowanie:

Mleko ryżowe przelewamy do rondelka i zagotowujemy. Następnie zalewamy nim Inkę (zgodnie z przepisem na opakowaniu). Do kawy dosypujemy cynamon, imbir i gałkę muszkatołową. Delikatnie zamieszajmy. Dodajemy 2 łyżeczki konfitury śliwkowej i miód. Bardzo powoli mieszamy kawę, aż wszystkie składniki ładnie się połączą. Na przygotowaną kawę nakładamy bitą śmietanę. W rękach rozkruszamy ciasteczka korzenne, którymi następnie obsypujemy bitą śmietanę.

 

Zimowa inspiracja

Składniki

 

Przygotowanie:

Kawę Inka zalewamy gorącą wodą, mieszamy z miodem. Dodajemy sok do kawy delikatnie po ściankach, aby utrzymać warstwy, następnie dodajemy grenadynę. Skórką z pomarańczy nacieramy brzegi szklanki. Górę dekorujemy listkiem mięty oraz ziarnami granatu.

 

***

Agnieszka Piskała − Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW oraz podyplomowych studiów pedagogicznych. Należy do wąskiego grona diet coach’ów certyfikowanych w Polsce przez Instytut Psychoimmunologii Wojciecha Eichelbergera. Swoją wiedzę pogłębiała na licznych, międzynarodowych szkoleniach. Zdrowie i racjonalne odżywianie to nie tylko jej zawód, ale też pasja.

 

Data publikacji: 12 grudnia 2017

Przeczytaj:

Najnowsze aktualności

Partnerzy

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
  • SZYBKO, SPRAWNIE I BLISKO
    WSZYSTKIE FIRMY W JEDNYM MIEJSCU

  • NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
    KONFERENCJE, WARSZTATY
    DLA KOBIET Z CAŁEGO KRAJU

  • OGÓLNOPOLSKI SERWIS
    SKUPIA KOBIETY ORAZ
    KOBIECE BIZNESY W POLSCE